RETRO3.jpg
19
Apr

Bosse Bildoktorn Andersson kommer till Haninge

Skrivet av skanninge. Kategori Okategoriserade

Att Bosse Bildoktorn Andersson kommer till Haninge Classic and Sports Cars har blivit en tradition.

Bosse är sedan 1963 bilmekaniker. En mycket kunnig sådan. Under de senaste 20 åren har han dock bejakat fler sidor av sig själv. Han är en uppskattad föredragshållare och konferencier. Dessutom är han författare. Ett 15 tal böcker har det blivit genom åren. Framförallt böcker som handlat om bilar, men även en bok om whiskey. Bosse har en stor kärlek till Skottland och uppskattar single malt- whiskey.

Läs mer om Bosse på www.bossebildoktorn.com

12
Apr

Även Marcosen

Skrivet av skanninge. Kategori Okategoriserade

Även Marcosen har krävt erfaren och proffesionell hjälp, denna gång i form av Anders på Svenska Fordon uti Handen. Bromsarna har varit ett ständigt problem på bilen. Fina när dom luftats, men sedan blivit svampigare och svampigare och krävt dubbeltrampning vid inbromsningar. Inte särskilt trafiksäkert! Nu har Anders kontaterat gängpaj på en hydralslanganslutning och nu bytt dessa  fram. Morgondagens testkörningar visar om det var detta som var det mångåriga felet.

12
Apr

Nu är det nära

Skrivet av skanninge. Kategori Okategoriserade

Vi fick några bilder av Johan Solman på Jagparts idag som visar den renoverade motorn till XK 140. Det ser väldigt prydligt ut och mycket snart kan vi förhoppningsvis åka till Småland och hämta upp bilen.

08
Apr

Vi var på Bilsport Performance och Custom Motor Show

Skrivet av skanninge. Kategori Okategoriserade

 

Trång, väldigt trångt var det på Elmiamässan i Jönköping där årets Bilsport Performance Show and Custom Motor Show gick av stapeln under Påskhelgen. Massor av människor fick se 35 000 kvm med företag, klubbar och utställningsfordon. Det var shower, workshops och tävlingar. Vi hade nöjet att marknadsföra Haninge Classic and Sports Cars på den Rallygolf Kalle Grundel byggde och blev femma med i Svenska Rallyt 1983. Nu är bilen rallyaktuell som föråkare i Sydsvenska Rallyt och deltagare i Midnattsolsrallyt 2010 åter med Kalle Grundel som förare och vår samarbetspartner Ola Hoffsten som co-driver. Bilen kommer naturligtvis också, att tillsammans med många spännande tävligsbilar, att finnas på Torvalla IP söndagen den 13 juni.

08
Apr

I väntans tider

Skrivet av skanninge. Kategori Okategoriserade

Vår XK 140 är fortfarande i Småland. Nu börjar det faktiskt bli dags att vi får hämta vår pärla. Vad spännande det ska bli att se vad Johan har gjort med bilen. Så här såg det ut när den åkte iväg till Virserum.

08
Apr

Snö har det varit gott om…

Skrivet av skanninge. Kategori Okategoriserade

I brist på bilåkande körde vi skoter i fjällen. Det var en härlig vinterdag. Vi åkte upp till stugan i Vemdalsskalet. Det är alltid en massa att göra när vi är där, men vi unnade oss en tur på fjället.

En ny fyrtaktare fanns på plats så vi passade på. Lite dåligt samvete fick vi, för fjällen ska erövras med egen kraft. Skidor, stavar och bakhalt ska det vara.

Men kul hade vi.

14
Dec

Snööööö… I´m dreaming…

Skrivet av admin. Kategori Ord&bild

Igår for vår XK140 iväg på trailer till Småland. Motorn behöver lite extra omsorg. Sådant som vi inte riktigt kan göra själva. Vad fin ”hon” var när vi tog en liten sväng i det lätta duggregnet. Peter tyckte nog att jag var lite larvig som passade på att köra ett par svängar medans vi väntade på Johan som skulle hämta den vackra röda!
ooo, vad jag saknar att åka bil, men snart är det väl vår? Snön ligger faktiskt kvar idag, men det är mars snart, ju.

Fast vi ska åka lite Hillman IMP. Det är väl några träffar i vinter med AHK och MHS…

Jo jag glömde att berätta om den rödas egenheter för Johan. Bensinmätaren fungerar, men man måste knacka med fingret på den. Det är charmen med alla veteranbilar. Som ägare kan man deras egenheter. Precis som den partner man lever med. Visst är det så? Lite mänskligt över det hela, detta med gamla bilar.

Och visst längtar ni också till bilsäsongen? Jodå, det kommer snart bilder också här. Hav tålamod…

11
Dec

Grått och trist…

Skrivet av admin. Kategori Ord&bild

Det är grått och trist väder. Inte direkt någon julstämning. Inte känns det speciellt kul att skriva om bilar heller, när de bara står i garaget.
En liten ljusglimt är att vår Hillman IMP är lagad och tillbaka hemma. Det var växellådan! Slarvigt av oss att inte se till att den hade tillräckligt med olja. Nu är växellådan ny och framgent kommer vi att vara noga och sköta om vår lilla pärla!
Det var en skön känsla att köra genom stan med Hillman. Detta trots att det duggregnade och att värmen inte fungerar särskilt bra, vilket gör att sikten inte är den allra bästa.
Ny växellåda innebär också lite annan känsla och annat sätt att växla. Det är charmen med alla ”gammelbilar”. Just detta att varje bil är unik och ställer särskilda krav på sin förare. Man måste lära sig sin bils särskilda egenheter.
Hillman är tillbaka, men det blev inte billigt. Faktiskt kostade det lika mycket att reparera Hillman som vi betalade för den… Vissa bilmärken kan reparationer ses som en investering. Dock tror jag inte att det gäller vår Hillman. Men det är en fin bil som vi gillar skarpt!
Lite reparationer återstår. Sviter från den vandalisering som skedde i våras. Bland annat fungerar inte bensinmätaren. Det får vi försöka att åtgärda själva.
Lite annat pyssel finns det även på våra övriga bilar, men just den senaste tiden har vi inte hunnit med eftersom så mycket annat upptagit vår tid.
Trevlig helg tillönskas alla bilvänner!

01
Nov

I torsdags fick vi hjälpa till att göra en Jaguar XK 150 FHC hel!

Skrivet av admin. Kategori Okategoriserade

Göte träffade Johnny 2002. Johnny skulle då sälja sin XK 150 Fixed Head Coupe. Göte och Barbro slog till, dock lovade Göte att sälja en av bilarna därhemma i garaget.
Redan tidigare hade de ett par Jaguarer och en Austin Healey 3000. Göte sköter sina bilar, så att de är i toppskick. Fyra garageplatser hemma gör det enkelt att jobba med bilarna närhelst han vill. Med Barbro i ena delen av källaren där hon tillverkar vackra smycken och Göte i den andra änden av källaren utövande även han ett hantverk, en kulturell gärning med att restaurera vackra bilar.
Nu som pensionärer tillbringar de en stor del av dagarna nere i källaren och strålar samman över en bit mat på övervåningen i sitt vackra hem.
Just idag, den 29 oktober 2009, är vi på garageträff hos Göte och Barbro. Det är spännande för nu ska chassit och karossen giftas ihop. Chassit står i ett garage och i garaget alldeles bredvid står karossen. Upphängd bak och uppallad fram står den mörkgröna nylackade karossen och blänker Plåtjobbet hos plåtslagaren tog 300 timmar. Till detta kommer Götes oräkneliga timmar.
Motorn är renoverad liksom alla andra detaljer som sitter på plats på det kraftiga chassiet. Eftersom vi var många XK ägare som var på plats var vi väldigt nyfikna på hur det i detalj ser ut ”under skalet”.
Efter lite jobb med att få upp karossen på de 90 cm som krävs så rullas chassiet in under karossen som sedan långsamt kan sänkas ned på chassit.
Det låter så enkelt när Göte berättar om renoveringsarbetet, men man förstår vilket arbete som ligger bakom. Sju år har det gått, men nu ser man fram emot nästa sommar för då ska XKn rulla på vägarna, säger en nöjd Göte med ett stort leende!
Vi ser fram emot Jaguarklubbens sommarmöte i Linköping nästa år. Då får alla Jaguarälskare njuta av ännu en vacker XK 150.
Vi avslutar garageträffen med god mat och skålar för Göte och Barbro och deras vackra bil!
chassi-22
motorpaket1
giggen1
chassiet-pa-plats-21
bakvagnen

01
Nov

Havererad Hillman

Skrivet av admin. Kategori Okategoriserade, Ord&bild

Havererad Hillman
Tungt, det är tungt. En havererad Hillman, som beror väldigt mycket på vårt eget slarv.
Olja i växellådan. Brist. Vad kan man lära av det?
Min namne, vår IMP, en Hillman, har blivit åsidosatt. Vi har helt enkelt inte sett till att det varit tillräckligt olja i växellådan. Alla bilägare vet vad som händer då. Det gick åt skogen. Växellådan skar ihop.
Dyrt, alltför dyrt. Och pinsamt, väldigt pinsamt. Vi som har veteranbilar. Som bryr oss om bilar, har inte skött om vår Hillman.
Vår Hillman som kanske är den finaste Hillman IMP som rullar i Sverige. Årsmodell 1964. Faktiskt det enda år som den modellen av Hillman importerades till Sverige.
Det finns inte så många kvar. Kanske någon läsare här vet om någon?
observera-delarna-i-forgrunden-21drivlina-demonterad-2

Arkiv